Math4you

Blog

Blog

afficher :  plein / résumé

Verstrenging coronamaatregelen en exponentiële groei

Publié le 27 juillet 2020 à 15:00 Comments commentaires (2399)

 

Vandaag werden de coronamaatregelen opnieuw verstrengd. Voor veel mensen lijken de maatregelen buiten proportie. Dit komt omdat de meesten niet vertrouwd zijn met het begrip "exponentiële groei". Ik probeer het hieronder even duidelijk te maken.

Stel dat er op dit moment 1000 mensen besmet zijn met het coronavirus (ongeveer 1/3 van de gevallen wordt gedetecteerd, dus dat lijkt me een realistisch cijfer). Stel dat de groeifactor 2 is. Dus elke besmette persoon steekt 2 anderen aan, we nemen aan dat die personen de dag erna positief testen.

Dan gaat het als volgt:

1) 27 juli: 1 000 nieuwe besmettingen

2) 28 juli: 2 000 nieuwe besmettingen

3) 29 juli: 4 000 nieuwe besmettingen

4) 30 juli: 8 000 nieuwe besmettingen

5) 31 juli: 16 000 nieuwe besmettingen

6) 1 augustus: 32 000 nieuwe besmettingen

7) 2 augustus: 64 000 nieuwe besmettingen

8 ) 3 augustus: 128 000 nieuwe besmettingen

9) 4 augustus: 256 000 nieuwe besmettingen

10) 5 augustus: 512 000 nieuwe besmettingen

11) 6 augustus: 1 024 000 nieuwe besmettingen

12) 7 augustus: 2 048 000 nieuwe besmettingen

13) 8 augustus: 4 096 000 nieuwe besmettingen

14) 9 augustus: 8 192 000 nieuwe besmettingen

--> Dit is trouwens niet meer mogelijk, want zoveel "onbesmette" Belgen zijn er niet meer over.


En dit alles op slechts twee weken tijd. Zo snel gaat exponentiële groei!


Noot van de redactie ;-) : de data in dit bericht zijn fictief en niet gebaseerd op de huidige virologische/epidemiologische gegevens. Met dit schrijven wil ik enkel aantonen hoe snel exponentiële groei gigantische proporties aanneemt.

Examenresultaten

Publié le 14 juillet 2020 à 15:35 Comments commentaires (746)

Hieronder een aantal examenresultaten die ik de voorbije weken heb ontvangen van studenten die intensief bijlessen gevolgd hebben. Ik ben fier op mijn studenten. Ze hebben dat goed gedaan!

�� Wiskunde voor bedrijfswetenschappen B - 1e bachelor handelswetenschappen (KULeuven) - 16/20

��Wiskunde voor bedrijfskundigen - 1e bachelor handelswetenschappen (UHasselt) - 13,6/20

�� Bouwconstructies 2 (deel stabiliteit) - 1e bachelor vastgoed (AP Hogeschool Antwerpen) - 10/20

�� Statistiek 2 - 2e bachelor toegepaste psychologie (Thomas More Antwerpen) - 16/20

�� Analyse 2 - 1e bachelor ingenieurswetenschappen (KULeuven) - 11/20

�� Toegepaste fysica - 1e bachelor voedings- en dieetkunde (UCLL Leuven) - 15/20

Ken jij studenten die een herexamen hebben van een gelijkaardig vak. Verwijs ze dan gerust door!

We blijven nog een tijdje online...

Publié le 2 juillet 2020 à 5:55 Comments commentaires (221)

Vanwege de coronacrisis zullen de bijlessen de komende tijd uitsluitend online gegeven worden. Ik heb hierin reeds geruime tijd ervaring opgebouwd. De lessen verlopen even vlot als in real-life, dit wordt ook bevestigd door mijn studenten. Op deze manier kan ik zowel mezelf, mijn naaste omgeving als mijn studenten het beste beschermen en kunnen we allemaal gezond blijven. Bedankt voor het begrip en ik hoop mijn studenten snel (bij de meesten volgend academiejaar ;-)) online weer te zien.

Wil jij op de hoogte gehouden worden? Volg dan mijn facebookpagina!

Publié le 15 mars 2020 à 7:10 Comments commentaires (433)

Veel studenten vragen me om hen op de hoogte te houden i.v.m. de bevalling. Like en volg deze pagina om een snelle update te ontvangen:

https://www.facebook.com/math4you.be/" target="_blank">http://https://www.facebook.com/math4you.be/

 

Op de pagina vind je alvast een voorsmaakje... een (vermoedelijk) laatste foto van de baby in de buik.

 

Binnenkort eentje van de baby uit de buik... Hopelijk niet te lang meer... ;)



Tijdelijke onderbreking bijlessen

Publié le 13 mars 2020 à 6:20 Comments commentaires (133)

Beste studenten, leerlingen, ouders,

 

Gezien de huidige situatie i.v.m. het coronavirus, de sluiting van de scholen en mijn zwangerschap die zijn laatste dagen ingaat, heb ik beslist om met onmiddellijke ingang alle bijlessen te annuleren en met zwangerschapsverlof te gaan.

 

Iedereen die nog afspraken ingepland heeft, wordt persoonlijk verwittigd.

 

Bedankt voor het begrip.

 

Met vriendelijke groeten,

Kim Volders

Profiteer ervan, 't zijn de laatste... :-)

Publié le 5 février 2020 à 4:55 Comments commentaires (614)

Beste leerlingen, studenten en ouders,

Zoals jullie ondertussen weten zal ik in de loop van maart met zwangerschapsverlof gaan. De exacte datum kan ik jullie nog niet meegeven aangezien ik zo lang mogelijk zal proberen om bijles te blijven geven. 

Momenteel is het een rustige periode, dus ik raad jullie aan om hiervan te profiteren om nog enkele extra lessen in te boeken zodat jullie alvast een voorsprong nemen. 

Tot snel!

Groetjes,

Kim

In blijde verwachting...

Publié le 5 novembre 2019 à 13:50 Comments commentaires (1023)

De aandachtige volgers van deze blog hebben misschien gemerkt dat er de laatste maanden niet veel nieuws verscheen. Daar was een heel goede reden voor. Ik ben ondertussen al 20 weken in blijde verwachting van een prachtige dochter. In maart zal zij zich tonen aan de buitenwereld. We kijken alvast heel erg uit naar haar komst. 


Vanaf nu exclusief voor studenten hoger onderwijs

Publié le 2 juillet 2019 à 14:05 Comments commentaires (159)

Beste leerlingen en ouders,

Ik heb de voorbije jaren heel erg mijn best gedaan om altijd voor iedereen klaar te staan. Dit leidde jaar na jaar tot een enorme groei van het aantal leerlingen en studenten. Spijtig genoeg telt mijn dag ook maar 24u, net als die van jullie. Het voorbije jaar is gebleken dat dit echt niet voldoende is om iedereen op een goede manier te kunnen helpen. Dit heeft uiteindelijk zelfs geleid tot gezondheidsproblemen. Daarom heb ik een moeilijke beslissing genomen: ik zal mij vanaf nu uitsluitend bezig houden met bijles wiskunde en statistiek voor studenten hoger onderwijs. 

Leerlingen uit het secundair onderwijs die reeds ingeschreven waren voor 1 juli 2019 kunnen hun lessen gewoon verderzetten. Na deze datum zullen echter geen nieuwe inschrijvingen meer aanvaard worden. 

Ik dank jullie voor jullie begrip!

Hartelijke groeten,

Kim

Bedankje van leerling examencommissie

Publié le 2 juin 2019 à 9:05 Comments commentaires (457)

Enkele weken geleden gaf ik nog last-minute een les via Skype aan een leerling die examen wou afleggen bij de examencommissie. Het was haar derde deelname en dus de laatste kans. Met de tips die ik haar gegeven heb, slaagde zij ruimschoots.

Deze week stuurde ze het grafisch rekentoestel terug dat ze van me gehuurd had. In de doos vond ik ook een heel leuke verrassing, een kaartje om me te bedanken. Zo'n kleine attentie kan soms toch zoveel deugd doen!


8 tips bij het studeren van wiskunde

Publié le 3 avril 2019 à 3:45 Comments commentaires (1776)

1] Bij wiskunde is het heel belangrijk dat je veel oefeningen maakt. Enkel door veel te oefenen, kan je een krak in het vak worden.

2] Oefen steeds schriftelijk. Sommige leerkrachten stellen de oplossingen ter beschikking. De oplossing even “doorlezen” is geen goed idee. Je zal dan vaak de indruk krijgen dat je het wel begrijpt, maar op de toets zal je er ook zelf moeten opkomen. Hermaak de oefening dus zeker nog eens vanaf nul.

3] Probeer steeds logische verbanden te leggen en stel jezelf tijdens het studeren en oefenen regelmatig de “waarom-vraag”. Waarom gebruiken we hier deze formule? Waarom is deze techniek geschikt om deze oefening op te lossen? Neem niets klakkeloos over, maar wees altijd kritisch.

4] Bij vraagstukken kan je als volgt te werk gaan:

   a. Noteer de gegevens op een gestructureerde manier. Maak eventueel een tekening van het probleem.

   b. Werk stap voor stap. Probeer elke zin om te zetten in een wiskundige formule of vergelijking.

   c. Leg op het einde alle puzzelstukken bij elkaar. Je zal zien dat de oplossing dan wel vanzelf tevoorschijn komt.

Vaak denken leerlingen dat je, wanneer je de opgave leest, meteen de volledige oplossingsmethode in je hoofd moet hebben. Dat is echter niet nodig. Beschouw het probleem als een ketting met verschillende schakels. Los elke schakel eerst apart op. Probeer daarna de schakels met elkaar te verbinden.

5] Moet je definities kennen? Schrijf dan eerst de definitie over. Draai daarna je blad om en probeer de definitie uit je hoofd op te schrijven. Soms zal dit nog niet meteen lukken. In dat geval kijk je nog eens in je boek wat de juiste formulering is en probeer je het opnieuw. Wanneer je de definitie vlot uit het hoofd kan opschrijven, dan ken je ze. Meestal is dit na 3 of 4 pogingen het geval.

6] Moet je bewijzen kennen? Ook hier begin je eerst met het bewijs over te schrijven. Welke stappen zijn belangrijk om uit het hoofd te leren? Vaak is het voldoende als je weet hoe je een bewijs moet beginnen en is de rest van het bewijs gewoon “rekenwerk”. Ook hier blijf je het bewijs schriftelijk herhalen totdat het vanzelf uit je pen vloeit.

7] Bekijk en hermaak voorgaande toetsen. Probeer altijd uit je fouten te leren. Ben je niet zeker van je verbetering? Vraag aan de leerkracht om het nog eens na te kijken. Hij/zij zal je met plezier helpen.

8] De laatste en misschien nog de belangrijkste tip: geloof in jezelf. Zeg niet te snel “ik kan dat niet”. Je kan meer dan je denkt!


Rss_feed